torsdag 9 december 2010

Gotlanndsbullar med saffran


Hemma på Gotland har man alltid gula bullar som vi säger när det är något speciellt som jul tex.
De skall snurras på ett visst vis detta är jag inte så bra på så husmödrarna där hemma skakar nog på huvudet åt mina bullar men de smakar bra och jag får Gotlandskänsla av dem, det duger för mig.
Här kommer mitt recept på gotlandsbullar.


50 gr jäst
150 gr smör
5 dl mjölk
2,5 dl ströckocker
1/2 tsk salt
1 gr saffran 2 påsar
2 ägg
150 gr kesella
ca1,5 liter mjöl

bitsocker till att krossa saffranet med
ägg eller mjölk till att pensla bullarna med

Det är mycket smör och socker men det är det som framhäver smaken av saffranen.

Jag börjar med att stöta saffranen med några sockerbitar och sköljer sedan ur morteln med lite lummet vatten så all saffran kommer med.
Smält smör tillsätt mjölk värm till 37 grader häll det sedan över den smulade jästen.
Rör till jästen löst sig i med kesellan, äggen,saffran, socker och salt och späd på med mjöl till du får en knådvännlig deg arbeta degen gott innan du sätter den till jäsning under bakduk..
Tar ca 30-45 min dubbel storlek är fint.



Hm skulle bildförklara hur jag gkorde men vet inte om man blev mycket klokare på det :)

Bullarna får jäsa ytterligen 30 min under bakduk och sedan kan du penslat ägg eller
man kan oxå hoppa att pensla med ägg och pensla med mjölk precis när de kommer ur ugnen så får du en fin yta som inte är så blank.

In i ugnen på 225 grader i ca 7-9 min.





Lycka till med julbaket!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar