torsdag 2 december 2010

Köttfärsrullar med smak av syden



Jag har ett favoritrecept i grunden som jag fått av en släkting men som jag mixtrar fram och tillbaka med detta är dagens recept som gillades av stora och små i min familj.
Du behöver

400 gr köttfärs jag hade nöt
 men går bra med bland, fläsk eller lamfärs kanske kyckling men det har jag inte prövat.
1/2-1  lök
1/2 vitlöksklyfta
2 msk matlagningsgrädde
2 msk havregryn
1 box fetaost med soltorkade tomater med olja och allt
1 tsk myntablad jag tog torkade
1 tsk finriven ingefära
peppar och salt
smör /olja att steka i




Jag börjar med att smula ner havregrynen i grädden så de får svälla lite.Sedan kör löken i mixern och sedan tippar jag in resten och kör det till en jämn röra.



 Nu är det bara att rulla jag köttfärsen som avlånga "köttbullar"och steker de i pannan.



När de har fin yta runt om så häller jag av överflödigt fett, tillsätter 1,5dl vatten och matlagningsgrädde efter smak och behag vill man kan man nu ha i en halv buljongtärning och lite mazeinaredning.
Vi åt våra med färskinlagda gurkor och potatismos, säger som min son mumsfillibaba.
Smaklig måltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar