torsdag 30 december 2010

Dooley`s panna cotta












Panna cotta är en enkel och supergod dessert här har jag smaksatt den med Dooley`s likör.
Till 5 personer

3 gelantinblad
3 dl vispgrädde
2 dl matlagningsgrädde
0,5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
3-4 msk dooley`s likör
5 rutor mjölkchoklad kan dock uteslutas

Jag började med att lägga gelantinbladen i kallt vatten



Sedan kokade jag upp grädden med socker å vaniljsockret.
Nu tar du det av plattan och smaksätter med likören och sedan kramar du ur vattnet ur gelantinbladen och vispar i dem i gräddblandningen.

Jag la de hackade chokladbitarna i botten och hällde över den varma blandningen nu skall de
"små godbitarna" stå kallt i några timmar eller över natten så är de klara att avnjuta.


Våra skall vi ta på nyårsafton med en svart kopp kaffe.

Detta blir mitt bidrag till Månadens sötsak, där temat är just efterätt


[sourcecode language="text" autolinks="false" light="true"]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar