torsdag 2 december 2010

Kokosmusslor


Vi brukar alltid ha mandelmusslor till jul med när jag redan bakat två typer mandelkakor så tänkte jag pröva något nytt så jag har lånat detta recept från sju sorters kakor.

Ingredienser:

1 dl socker
200 g smör
½ ägg
1 dl kokosflingor
5 dl vetemjöl


Jag började med att rosta kokosen i en torr stekpanna för att få en godare smak på den.

Lite mer färg än detta och det är topp.
Blanda rumsvarmt smör och socker och tillsätt ägget. Rör ner mjöl och kokos , nu lägger du degen svalt för att vila en stund ett tips är att lägga den i plast i två rullar så är det lätt att skära av passande bitar när du skall fördela det i formarna. 

Det blir ca 40 st. När degen har vilat trycker du sedan ut smeten i formarna,de skall vara gott smorda jag hade slavat lite med smörjningen av formarna och slet med att få ut en del av kakorna . Grädda i 200 grader i 8-12 minuter.




Låt dem gärna få lite färg.Låt svalna och ta försiktigt loss kakorna från formarna. Jag försökte nog få ut mina lite för tidigt för jag fick några riktigt kantstötta men de var goda så jag skall allt pröva igen.
Vill man kan man fylla de med vispad grädde och lite god hemmakokad sylt.
Eller vaniljkräm och färska blåbär när det är säsong för det.
Jag tycker de är goda precis som de är till kaffet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar