måndag 6 december 2010

Bjerklis julsill

Idag har jag ordnat med sill till jul så den kan så och gotta sig och få härliga smaker.
Jag började med att koka lagen på
1 dl ättika
2 dl stösocker
4 dl vatten
10 vitpepparkorn
2 lagerblad


Sedan hade jag
1 burk med på 1 kg med sursill  går med annan neutral sill med
1/2-1 dl hackad dill
1/2- 1 dl röda vinbär
1 röd chili i skivor
ca 1 dm purjolök i skivor
1 röd lök i strimlor
Jag häller av spaden av sursillen det är bara sillen jag vill åt.



Blanda allt tillbehör

Nu varvar du sill och tillbehör i en ren torr glasburk som har tätslutande lock.
Till sist häller du över lagen.
Nu luktar det ljuvligt av sillburken.
Jag hade lite för stor burk det skall hels inte vara så mycket luft i burken .
Förvara sillen kallt.

Men min står nu tryggt i källaren i väntan på julen
så jag hoppas det går bra trots den lite för stora burken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar