måndag 7 februari 2011

Cirtus mazariner

                                   

                                                 Antal: ca 20 st Ugnstid: 15 min Gradantal: 175

Skal/mördeg

3 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
100 gr smör/margarin
knappt 0,5 dl strösocker
1 litet ägg


Fyllning 1
75 gr smör
3 ägg
150gr malda skållade mandlar
1,5 dl strösocker
rivet skal av 2 apelsiner

Fyllning 2
Lemoncurd

Garnering
2 dl florsocker + vatten och ev färg

Gör så här:




Blanda alla ingredienser till skalet och låt stå kallt så att det blir mer lättarbetat.
Dela upp skaldegen i 20 delar som du rullar till bollar och trycker ut i mazarinformar.
Eller kavla ut remsor och tryck i de smorda formarna ( om du inte använder pappersformar.)
Jag använde muffinsplåten.


Vispa ägg och socker vitt  till fyllningen blanda i det rivna apelsinskalet och den skållade malda mandeln.
Klicka ut en tsk lemoncurd i botten på varje skal .





Klicka sedan  ut äggfyllningen i skalen och platta gärna till med en kall sked (fyllningen rinner inte ut och fyller skalet i ugnen).
Grädda mitt i ugnen i 175 grader, ca 15 minuter.
Blanda florsocker och lite vatten med en gaffel till en jämn glasyr färga den ev. lite gul .
Ha på glasyren först när kakorna svalnat.



Lycka till med de solgula Citrusmazarinerna.
De blev oxå mitt bidrag till temat Nygammalt på



6 kommentarer:

  1. ser så härligt goda och friska i smaken!!Måste testa detta någon gång!

    SvaraRadera
  2. De var friskar i smaken en vanliga mazariner och lemoncurden i botten blir en god överraskning när man tar en tugga :)

    SvaraRadera
  3. Vad gott det ser ut. Älskar citron i bakverk.

    SvaraRadera
  4. De där såg väldigt frestande ut! Jag är inte så mycket för mazariner egentligen men dessa blev jag sugen på! :)

    SvaraRadera
  5. Jag älskar Mazariner och citroner, så det här ska jag definitivt prova! :)

    SvaraRadera
  6. Åh vad gott det ser ut! Måste verkligen prova göra dessa någon gång!

    SvaraRadera