onsdag 1 december 2010

Gullringar


”Gullringar”
Det här är ett recept jag fått av min moster och bakar till varje jul ,en av mina favoriter.
Det blir så porösa av potatismjölet och god smak av smö och mandel.
Nackdelen är väl att man behöver formar men sådana hittar man väl i butiken eller på loppis kanske.
Tillagningstid:
Antal: 40st
Ugn: 200grader  ca 10-15min

Ingredienser

2 hg smör eller margarin
1 hg socker
1 hg potatismjöl
2 hg vetemjöl
50 gr sötmandel, mald (man behöver ej skålla) Går också bra med nötter

Instruktioner


Blanda alla ingredienserna tillsammans och arbeta i hop till en smidig deg. Rulla ut i fingertjocka längder och dela dem i lagom bitar. Tryck sedan ut i smorda formar.



Lycka till med en av mina favortitkakor.
Går bra att frysa de.

2 kommentarer:

  1. Nämen vilka söta formar. VAr hittar man sådana?

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte helt, troligen på loppis för jag har fått de av min moster som om jag inte har helt fel har ärvt dem.Men hittar jag de någonstans så hör jag av mig :)

    SvaraRadera