torsdag 2 december 2010

Smörkrämsfyllda saffransblommor

Här kommer en annan variant av mina Saffransänglar som är grundreceptet  till dessa.

Detta behöver du


1 ägg
1 hg socker
2 hg vetemjöl kanske + till utbakningen
1 hg smör
1/2 tsk horthornssalt
1/2 konjak går det går också bra med apelsinsaft
0.5 gr saffran
finrivet skal av en appelsin

1ägg till pensling
pärlsocker till pynt

Fyllningen är en smörkräm som jag smaksatt med citron och färgat med röd karamellfärg

Blanda den smulade saffranen i konjaken .
Rör socker och smör tillsammans med ägget tillsätt sedan saffransblandningen rör om gott.
Blanda mjöl och horthornsaltet med mjölet och blanda allt sammen arbeta snabbt ihop degen som nu skall vila minst en timme gärna över natten.


Kavla ut degen och gör hälften av runda kakor och hälften med blommått i samma storlek som de runda och gör hål i mitten på blommorna.
Jag bakade de runda som de var och penlslade blommorna med ägg och doppade de i pärlsocker.
De gräddas på bakplåtspapper i ugn 190 grader i ca 8 minuter.

Om man vill skippa smörkrämen kan man ta en klick fast sylt på den runda kakan innan stekning och lägga över blomman och steka de så men då blir tiden i ugnen lite längre , så gjorde min mamma med sina syltkakor till jul när vi var små och tror att det skulle fungera utmärkt med dessa tyvärr kom jag på det när min sista plåt var i ugnen redan, men tror att det skulle bli jättegott med dessa kakorna.


Smörkräm
75 gr smör rumstempererat
1,5 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
1 äggulor
citonessens och färg om man önskar
Rör socker och smör ordentligt ta sedan i äggulan.
âgget kan uteslutas om man har allergi men smaka av med florsockret du vill kanske minska lite på mängden så ifall.


Bred smörkräm på runda kakan tryck på blomman.

1 kommentar: