måndag 1 november 2010

Baconpaj

I går hade vi taco och då blev det ost,lök, majs och tomater kvar en bra grund till paj helt enkelt.
Jag gjorde en enkel pajdeg på

125g smör
2 dl vetemjöl
1dl grahamsmjöl
2-3 msk iskallt vatten.
Hacka tillsammans mjöl och smör och häll sedan på lite vatten och arbeta sammen snabbt till en deg, låt den ligga svalt och vila minst 15 min .

Nu kavlar du ut degen och lägger den i smord form, prickar botten med en gaffel och trycker fast kanterna gott. Degen som blir kvar sparar du till "pajgallret".
Nu skall botten gräddas i 200 grader i 10 minuter.
Jag fyllde min paj med lite hackad lök och 150g finhackad bacon som jag brynte på och hällde i det förgräddade skalet. sedan fyllde jag på med majs, tomater, ost och lite kokta morötter jag hade liggande blandade runt.
Sedan vispade jag ihop
2 ägg
2dl mjölk
och lite grovmald svartpeppar
ev. lite salt
som jag nu hällde i pajskalet över fyllet. 

Nu kavlade jag ut resten av pajdegen och gjorde ett galler över fyllningen.

In i ugnen igen tills den blir gyllene och fin ca 30 min.
Smakar ypperligt med sallad till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar