tisdag 2 oktober 2012

Lavendelbiscotti




Jag är som ni säkert märkt glad i biscotti och de med lavendel är klart bäst  tycker jag jag gillar mina små som en munsbit till kvälls teet men man kan självklart göra dessa större och förlänga gräddningstiden om man önskar.

100 g smör
1,5 dl socker
0,5 dl farinsocker
2 ägg
4½ dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
100 g mandel
2 msk lavendelblommor 


Lägg fram smöret så det blir rumsvarmt.
Rör smör och socker poröst med en elvisp.
Tillsätt äggen, ett i sänder.
Grovhacka mandel.


Rör ihop mjöl, bakpulver, vaniljsocker,lavendelblommorna och mandel och vänd ner detta i äggsmeten.
Eller kör latvarianten och kör allt i mixern det går bra det med.
Men man får inte en lika "fluffig" deg.
Dela degen i 4 bitar. Mjöla dina händer och rulla degbitarna till längder.
Lägg rullarna på en plåt, klädd med bakplåtspapper.
Platta till rullarna något.


Grädda i 175 grader i ca 10-15 min.


Ta ut plåten. Sänk värmen till knappt 100 grader.
Låt längderna svalna något och skär dem sedan i sneda kakor.
Lägg kakorna med snittytan uppåt och torka dem i ugnen ca 45 min. Vänd försiktigt på kakorna efter halva tiden, så att den andra snittytan kommer uppåt.
Kakorna ska vara helt torra när du tar ut dem.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar