måndag 15 november 2010

Kyckling och rismix a`la` Bjerkli

Idag blev det kyckling och ris med grönsaker i en mix till middag, min man brukar säga att den del av mina projekt är annurlunda och jag behöver inte göra det igen men denna var positivt annorlunda och
 fick gärna serveras igen :)

Detta räcker till 4 hungriga vuxenmagar

600g strimlat kycklingkött
3 dl ris
2 morötter
1 skiva kålrot
1 skiva sellerirot
1 chalottenlök
1 hönsbuljongtärning
1 vitlöksklyfta
1/2 broccolihuvud
några matskedar sweetchilisås
1/2 tsk green curry krydda


Jag skalar grönsakerna och hackar allt fint utan broccolin som får vara i små buketter.

Sedan tar jag en gryta där jag fräser charlottenlöken mjuk innan jag häller i risen och vänder runt innan jag fyller på med vatten i med kålrot, morot och selleribitarna och hönsbulljongen jag tog lite mer vatten än på anvisningen av rispaketet, koka till riset är klart. âr det för mycket vatten silar du bara av det överflödiga.

Kycklingen steker jag i stekpanna tillsammans med lite olja och vitlöken.
Men först jag ut lite kyckling till minsteman som inte gillar stark mat och kryddade hans kyckling med lite grillkrydda och stekte upp den. Med resterande kyckling strödde jag över green curry kryddan och i med broccolin nu får allt steka "färdigt" innan jag häller på sweetchilisås så mycket du vill ha jag hade
 nog 3 msk ungefär man kan ju alltid ta på lite mer vi servering om man vi ha mer styrka.


Riset luktade ljuvligt!

Nu plockade jag upp lite ris och den stekta kycklingen till minsteman
som nu fått en barnvännlig smak på middagen.

Sedan var det bara att vända ner kycklingröran i riset och middagen var serverad.
Enkelt gott och klart på en halvtimme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar