lördag 13 november 2010

Surkål

Idag började jag söka på nätet efter "hjemmelagd surkål" ett äkta norskt middagstillbehör.
Men som vanligt kunde jag inte väja vilket recept så mixade lite och fick en Bjerkli surkål som blev helt okej.
Mindre kummin än orginalet efter som jag inte är så glad i stark kumminsmak
.Till ca 8 pers blir detta lagom.

1/2 litet vitkålhuvud
1 äpple
1 chalottenlök
1 dl ättika
2 dl strösocker
4 dl vatten
1/2 tsk salt
1/2-1 tsk kumminfrön
1 köttbuljongtärning

Riv vitkålen i strimlor med maskin eller osthyvel tex. Skala kärna ur och skiva äpplet .
Skala löken och skiva halvorna tunt.

Varva ner allt i en kastrull.
Blanda resten till en lag som du häller över kålbandningen.

Nu skall detta stå och småputtra på spisen tills det är lite  tuggmotstånd kvar i det ,tycker jag men man kan koka det helt mjukt oxå om man gillar det.

Jag tror min stod på spisen i drygt en timme och skall serveras till norsk stekt ribbe , potatis och brunsås.
Det är även gott till skinkstekar ,pannbiffar och julkorv.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar