lördag 6 november 2010

Marsipanbiskvier med en smak av apelsin



Jag hittade en rulle marsipan som gick ut på datum i baklådan hemma och då hittade jag på detta recept som blev riktigt bra ,det blir inte alla mina försök men ibland har man tur :)

Detta blev 50st mindre biskvier

Botten

500 g marsipan 
150 g malda mandlar
2 äggvitor
rivet skal av en tvättad apelsin
ca 1 cm finriven färsk ingefära


Jag rev marsipanen och körde tillsammen allt i foodprossesorn
Degen blev väldig kladdig så jag oljade händerna med matolja och rullade kulor
 och tryckte ut de på plåten

Dessa gräddade jag i 200grader i mitten av ugnen i ca 15 min de skall vara gyllende.

Mina fick ligga på bakplåtspappret under kökshanduk på bänken över natten så ytan av kakan var hård och seg i.

Så var det dags för fyllningen jag kokade först en romkräm från färdig påse men tog bara 4 dl mjölk istället för 5 dl får du inte tag i romkräm kan du ta koka vanilj marsankräm på 4 dl mjölk som du smaksätter med rom eller arrak.
Krämen fick stå i kylskåpet och kallna.
sedan tog jag
100 gr smör rumstempererat
1,5 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
2 äggulor
2-4 msk kakao smaka av hur stark du vill ha det
+ romkrämen du fixat ovan
Vispa smör och socker poröst tillsätt sedan en äggula i taget vispa väl imellan smaksätt med kakaon
 och rör till sist i romkrämen.
Jag började lägga på krämen på bottnarna med en matsked så de blev jämna och toppiga men de var så många bottnar så jag blev lite lat och la sedan resterande av krämen i en spritspåse och spritsade ut den på de sista.


När alla hade fått kräm så åkte de in i frysen tills krämen var helt frusen,
Då tog jag 300 g fin mörk choklad som jag hackade och smälte över vattenbad med 1 tsk matolja.


Nu var det bara att doppa de små godsakerna.
Vri de lite över chokladebadet så den överflödiga chokladen rinner av. 
Jag gjorde några enkla några med blommor och en del med strössel på av olika slag men detta är ju en smaksak vad man önskar.

Dessa går fint att frysa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar