söndag 29 maj 2011

Vetefläta med vaniljkesella

En saftig vetelängd till kaffet med en aning vaniljsmak kan ju inte slå helt fel eller hur?
Så här kommer min variant av den :)

                                                                            Deg:
50gr jäst för söta degar
50gr smör eller margarin
2dl vaniljkesella
4dl mjölk
1dl strösocker
0,5 tsksalt
1 msk malen kardemumma
ca 14dl vetemjöl

Pensling:
1 ägg

Garnering:
pärlsocker

Gör så här:
Smula ner jästen i en degbunke.
Smält matfettet och tillsätt mjölken + kesellan och låt det bli fingervarmt, 37 grader.
Rör ut jästen i lite av degvätskan och tillsätt sedan resten. Tillsätt salt, socker och kardemumma och rör om. Använd gärna elvisp med degkrokar eller hushållsmaskin för att arbeta in allt vetemjöl i degen. Degen ska bli mjuk och smidig. Låt jäsa 30-40 minuter övertäckt.
Sätt på jäsning till dubbel storlek ca 30 min.
Dela degen i 3 delar och ytterligen i 3 delar per bit rulla ut till 3 jämntjocka långa korvar som du flätar ihop och lägger på en plåt med bakplåtspapper. Lägg över en duk och låt jäsa i ca 30 min eller till dubbel storlek.




Vispa upp ägget med vanlig visp och pensla försiktigt på längd (inte trycka hårt). Strö över pärlsockerGrädda mitt i ugnen 200 grader i ca 20-25 min minuter( eller i varmluftsugn 175)










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar