måndag 2 maj 2011

Grovt knäckebröd m. kummin

Hembakat hårt bröd är festbröd! Knäckebröd är lätt att baka men du måste tycka om att kavla degen.

Det här behövs för ca 20 st hålkakor eller 4 plåtar

50 g jäst
5 dl vatten (fingervarmt)
1 1/2 tsk salt
2 msk socker
1/2 msk kummin
100 g rumsvarmt smör eller margarin
11 dl grovt rågmjöl
ca 4 dl rågsikt

Ugn: 275° Gör så här:

1. Smula ner jästen i en degskål. Häll det fingervarma vattnet över och rör om så att jästen löser sig.
2. Tillsätt salt, socker och kummin. Klicka i matfettet.
3. Arbeta in rågmjölet och knåda degen kraftigt. Strö över lite rågsikt och låt degen jäsa under duk ca 1 timme.
4. Ta upp degen och arbeta in rågsikten.
5. Dela degen i ca 20 lika stora bitar. Forma runda bullar. Kavla ut dem till runda kakor med kruskavel ca 18-20 cm i diameter. Ta ut runda hål i mitten med ett mått.I dag jag gjorde bara hela plåtar som jag sedan bara bryter till bitar när det gräddats.Det blev 4 plåtar med tunnt knäcke.
6. Lägg brödkakorna två och två på bakpappersklädda plåtar.
7. Sätt in två plåtar åt gången i ugnen, ca 5-8 minuter. Byt plats på plåtarna när översta plåtens brödkakor har blivit ljust bruna. Grädda tills brödkakorna är hårda och torra. Förvaras torrt.
Tips!
Har du varmluftsugn kan du grädda två plåtar utan att byta plats på dem. Grädda då i 225° varm ugn. Har du ingen kruskavel så nagga kakorna med nagg eller gaffel. Smaklig måltid!

2 kommentarer:

  1. Jag har aldrig testat att göra knäckebröd, det måste jag verkligen prova.

    SvaraRadera
  2. Det måste du bara pröva så mycket godare än köpt även om mina inte blivit lika porösa som köpeknäcke.
    Som start knäcke skulle jag ta detta nedan http://cafebjerkli.blogspot.com/2011/02/knackebrod.html
    och kavla det riktigt tunnt, då det är min favo :)

    SvaraRadera