fredag 27 maj 2011

Cookies med tranbär och vit choklad



Detta är en ny provtyp cookies för mig, jag älskar bara kombinationen av tranbär och vit choklad
så detta måste jag bara testa och :) mmm säger jag bara!

ca 20 st mindre cookies
Men går fint att dubbla så har du 20stora cookies eller 40 små som mina

Ingredienser
100 g smör
1 dl socker
0,5 dl farinsocker
1 ägg
1 tsk vanillin
2,5 dl vetemjöl
1 krm salt
1 tsk bikarbonat
100gr vit choklad, hackad i stora bitar
100 gr tranbär lite govt hackade

Gör så här

Rör ihop smör och båda sockersorterna till en luftig röra, gärna med elvisp. Rör i ägget dubblar du satsen får du ta ett ägg åt gången Blanda i resten av ingredienserna och rör om, jag rörde i chokladen och tranbären för hand helt på slutet så att bitarna inte blir för små.
Ta med en matsked av degen eller rulla små bollar och placera på en smord bakplåt.
Kakorna flyter ut vid gräddningen så placera dem inte för nära varandra!
Grädda i ca. 175° i ca.8 - 10 minuter.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar