onsdag 25 maj 2011

Grillade "kanelbullar"


När vi var på Mallorca sista veckan så köpte vi kolgillade "bullstrutar" på en marknad som var jättegoda så nu har jag prövat en variant som blev riktigt goda med en söt pizzadegsgrund men jag undrar om det hade varit fint med en kalljäst deg det skall jag testa en annan gång.
Men här kommer mitt recept
blir ca 20-25 "bullpinnar"

25 gr jäst
2,5 dl ljumt vatten
2 msk neutral matolja
0,5 tsk salt
0,5 dl strösocker

25 gr smör till pensling efterstekning
och en blandning till att doppa i med tex.
0.5 dl socker
0,5 dl kokosflingor
1-2 tsk kanel
men man kan ju byta ut kanelen med rivet apelsin eller citronskal eller kardemumma kanske choklad
 eller byta ut kokosen med hackade mandlar eller nötter så det är bara fantasien som stoppar.

Smula jästen i en bunke rör ut den med vattnet och oljan, tillsätt resten arbeta ihop till en deg.
Knåda degen smidig på ett bakbordet. täck över och låt jäsa i ca 1 timme.
Sedan kavlade jag ut degen och skar rutor med hack i och snurrade


 men det går lika bra med rullade "pinnar" prövade oxå med snurror men de blev för tjocka för att grilla.
Sedan ar det ut till den förvärmda grillen jag har en sten som jag grillar på så jag hade den i min gasgrill
men det gick fint att grilla de på gallret men då måste du ha lite längre värme än vad jag hade.


Man kan säkert olja en alminiumfoliebit att lägg på gallret att grilla på man får nog bara pröva sig fram.
Någon minut på var sida.sedan penslade jag
 de nygrillade bakverken med smält smör och doppade i sockerblandningnen.

Njut de varma, en perfekt avslutning på en grillkväll.
De är goda kalla oxå :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar