tisdag 3 maj 2011

SYLT- & KOKOSBITAR


Dessa kakor bakade min mamma när jag var liten så jag blev så glad när jag hittade detta recept på en blogg, som jag nu tyvärr inte kommer ihåg vilken :( Det är nog inte exakt som mammas för kokosmjölk hade nog inte kommit till Gotland i slutet av 70 talet Men de ser i alla fall lika ut.
Sylt och kokos gör dessa läckerheter extra saftiga och sega.
Det här behöver du:
Räcker till 48 kakor


250 g mjukt smör
2½ dl strösocker
5 dl vetemjöl, siktat
6 krm bakpulver
2 äggulor

Till fyllningen:

3 dl sylt, efter egen smak
4 ägg
2 msk majsmjöl
5½ dl kokosflingor
4 dl kokosgrädde / fet kokosmjölk

Så här gör du:

Värm ugnen till 175º. Kör samman smör, hälften av sockret, mjöl och bakpulver i en matberedare i 1-2 min. Tillsätt äggulorna. Kör till en slät deg. Klä en 30x40 cm stor långpanna med bakpapper. Ta upp papperet, kavla ut degen på det och lägg ner papper med deg i långpannan.
Pricka degen och kyl den i 10 min

Jag anväde kruskavlen sista gången istället för att pricka .
 Grädda kakan gyllene i 12-15 min. Ta ut ur ugnen, låt kakan vara kvar i långpannan och låt ugnen vara på.
Bre din favoritsylt på kakan. Vispa samman resterande strösocker med ägg och majsmjöl, tillsätt kokosflingor och kokosgrädde (alt. fet kokosmjölk) och bre ut blandningen över sylten.


 Grädda i ytterligare 15 min tills kokoskrämen stelnat.
För att få en gyllenbrun yta på kakan höjs värmen till max i 3-4 min.
Skär kakan i rutor när den svalnat i långpannan. Förvaras i lufttät burk i upp till fyra dagar, i frys 3 månader.
Jag halverade receptet och bakade i en liten långpanna
ca 20x30cm och det gick bra men nästa gång skall jag ta lite mer kokos
och en aning mindre kokosmjölk så blir receptet perfekt.
Min son sa att de var de godaste kakorna han ätit , så det måste vara ett bra betyg på dessa :)

1 kommentar: