torsdag 21 oktober 2010

Gotlänsk saffranspannkaka


Detta är en klassiker hemma från Gotland du kan ha den till kaffet eller till dessert. De som inte är inne på sliskika söta desserter brukar dock gilla den.
Ingredienser
2 dl grötris
4 dl vatten
1/2 tsk salt
1 l mjölk
2 ägg
1 dl vetemjöl
1 dl (ca 65 g) hackad sötmandel
1 dl socker
1 paket (1/2 g) saffran

Gör så här

Koka grötriset med vatten och salt i en kastrull ca 10 min under lock. Tillsätt mjölken och låt gröten svälla på svag värme under lock ca 45 min. Låt gröten svalna något. Blanda gröten med ägg, vetemjöl, mandel, socker och saffran. Häll smeten i en väl smord ugnssäker form ca 22 cm i diameter. Eller göa som jag ta lite större sats och lägga det i en liten långpanna med bakplåtspapper i.

Grädda saffranspannkakan i nedre delen av ugnen i 200°C, ca 30-45 min.Helt beroende på form och tjocklek den skall "stannat" när den är klar. 

Servera saffranspannkakan ljummen eller kall med lättvispad grädde och sylt.Helst skall det ju vara salmbärsylt, hemmakokad från gotland men det funkar ju med björnbärsylt eller blåbär oxå.
Det går också att göra det på risgrynsgröt som blivit till över
 men då skall den helst inte ha för stark kanelsmak.

5 kommentarer:

  1. Det är det , rekomenderas att pröva om du inte ätit det förr.
    Något vi gotlänningar är galna efter :)

    SvaraRadera
  2. Har aldrig provat, men nu har jag receptet :D

    SvaraRadera
  3. Men jösses så gott! Bilderna skvallrar om att det är något som smaklökarna kommer gilla :)

    SvaraRadera