tisdag 13 december 2011

Macaroner med chokladtryffel







De här med mörk chokladtryffel påminner om Sara Bernard kakor i smaken .Detta recept blir lagom till två plåtar.

80 g mandelmjöl (siktat)
120 g florsocker
80 g äggvita
60 g strösocker
ev färg

Tryffel
100 g mörk choklad
75 g vispgrädde
2 tsk marmelad
lite apelsinskal
1 krm malen ingefära
 Man kan göra sitt eget mandelmjöl genom att skålla mendeln och låta den torka över natten och sedan mala den finfint och sikta den flera gånger.
Börja med att sikta mandemjöl och väg upp 80 g. (Det här receptet kan räknas om om man vill. Ett vanligt förkommande mått är 110 g mandel och äggvita så det här är bara en lite mindre sats som rymms på två plåtar).
Sikta sedan samman flosocker och mandelmjöl i en bunke.
Vispa upp äggvitan till ett skum i en ordentligt ren bunke. För att vara säker på att bunken är fettfri brukar jag torka ur den med lite citronsaft, det tips jag snappat upp på en blogg någon stans kommer tyvärr inte ihåg vilken.Tillsätt sedan strösockret med lite i taget och vispa till en fast, styv massa.

Vänd ner mandelsockret och blanda smeten noga (tillsätt även eventuell färg). En svårighet med macaronsmeter är att veta när smeten är tillräckligt blandad. Ett sätt att kolla det som jag ofta använder är att dutta ut en liten klick på bakplåtspapper. Om smeten lägger sig plant och fint så brukar den vara klar. Finns det en liten topp som inte flyter ut, ja då kan man röra några varv till.
Flytta över smeten till en spritspåse och spritsa ut runda klickar i den storlek du önskar på klädda plåtar. Se till att spritsen hålls helt upprätt för at undvika sneda kakor
Låt kakorna torka på plåten minst 45 minuter innan de gräddas i ca 150 grader ungefär 13-16 minuter, mitt i ugnen.Min ugn var för varm så de stod bara inne ca 8 min och blev nästa lite för mycket färg på, men jag är inte helt vän med ugnen den är så olik min gamla.
Ta ut och låt svalna helt på plåten.
Förbered tryffeln genom att hacka chokladen fint. Koka upp grädden och och marmelad Slå blandningen över chokladen och rör allt helt slätt tillsätt apelsinskal och ingefäran.
Slå blandningen i en spritspåse och låt den kallna lite i kylen så den inte är för "rinnig" när du skall spritsa ut den på macaronerna eller låt den ligga i skålen och bred på den men då måste man vara försiktig annars går de sönder lätt.
Alla mina macaroner blev lång ifrån perfekta tror nog jag hade in de lite väl tidigt i ugnen
även denna gång .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar