tisdag 20 december 2011

Chokladdoppad Kokosknäck


En av mina varianter på knäck efter som min man vägrar att ha mandel i knäcken.

Du behöver
2 dl strösocker
2dl ljus sirap
2 dl vispgrädde
1 dl kokos
2 msk smör


ca 200 gr mjölkchoklad
ev. "chokladpluppar"
Koka upp socker,grädde och sirap rör om lite då och då kokar i ca 15-40 min beror helt på gryta och spis.Den är klar vid 122 grader eller så får du göra kulprovet droppa ner lite knäcksmet i kallt vatten kan du rulla en kula av den är knäcken klar.
När den kokat klart tar du den av plattan och rör i smör och kokos sedan häller du upp det i knäckformar eller i bakplåtspapperskläddform som jag brukar göra gillar inte när dessa små papperformar välter och allt blir en röra men det är en smaksak ;).
När du delat dem kan man chokladoppa dem eller kanske bara slå in dem i lite cellofan eller lägga de i söta formar kanske.
Jag chokladdoppade vår kola och dekorerade med chokladpluppar i vit choklad och mörk choklad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar