söndag 4 december 2011

Chokladpraliner


I år gjorde jag en variant på Mozartkulor i pralinform ta lite tid men mindre kladd i köket än de vanliga kulorna. Jag köpte några söta silikonformar att göra pralinerna i så det blev 18 st .
Jag använde ca
100 gr mörk choklad
30 gr mandelmassa
50-75 gr odense nougat

Jag smälte först ca 75 gr av chokladen som jag hällde i formarna och hällde sedan ut det överflödiga men man kan ju ocå pensla formarna i flera omgångar det då ett jämnare och kanske snyggare resultat.
Min min metod funkade finfint tyckte jag.


När dessa nu fått stelnat i kylen så ja jag lite mandelmassa i varje form seda smälte jag nougaten i micron och hällde den över mandelmassan ,tänk nu på att inte fylla hela formen upp för det skall få plats med ett chokladlock på toppen.


Då får de in i kylen och stelna på nytt innan man smälter den sista chokladen och hällen den som lock på pralinerna. Nu får det stelna för en sista gång innan man försiktigt lossar de ur formarna.
Jag har sett att man i en del recept tar loss formarna innan man fyller dem med jag tycker det känns tryggare att ha de på till slutet.
Jag blev supernöjd med dessa det var supergoda och såg så fina och proffsiga ut :) men var inte alls svåra bara lite pyssliga att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar