söndag 18 december 2011

Evas Lyxiga Troikahjärtan


Jag är väldigt glad i den norska Troikachokladen så detta är min variant på denna.
Men orginalet är chokladtryffel, gele marsipan doppade i mörk choklad
 men i mina hjärtan har jag bytt ut tryffeln mot odense nougat.
Smakade gott ! Men orginalet är allt orginalet med all sin rätt ;)

14 st rätt stora hjärtan
(formarna är från panduro)

Mörk god choklad ca 100 gr
ca 50 gr odense nougat
ca 50 gr marsipan
sedan använde jag freias gele med jordgubbsmak 25 gr pulver och 1 dl vatten
Det finns säkert liknade gele att köpa i sverige på amrikanska hyllan i välsorterade butiker

Dessa hjärtan är inte svåra, men lite tidskrävande att göra.

Smält chokladen och pensla formarna med chokladen kan behövas göras i två omgångar för att få den hållbar .
När chokladen stelnat smälter du nougaten låter den svalna lite och häller sedan lite i varje form, låt stelna.
Under tiden kan du göra gelen jag tog 0,5 dl kokande vatten och rörde ut gelepulvret med och när det löst sig tillsatte jag 0,5 dl kallt vatten för att inte nougaten skall smälta igen när gelen sedan hälls på.


Då var gelen på den fick för min del stå i kylen och stelna under natten men håller säkert med en timme i kylen.

Nu gjorde jag marsipanhjärtan och la i mina formar ovanpå gelen.

Till sist smälte jag chokladrestena  och bredde på hjärtformarna.
De fick stå och stelna innan jag till sist tryckte ut mina lyxiga troikahjärtan.
Njut nu dina ljuvliga praliner men en god kopp kaffe.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar