torsdag 29 december 2011

Min nyårspannacotta


 

   6 potioner      

2 gelatinblad
4 dl grädde

2 msk florsocker
1 vaniljstång

Gör så här

Låt gelatinbladen ligga i kallt vatten 5 min. Koka upp grädde, delad vaniljstång och socker i en kastrull. Lyft upp gelatinet ur vattnet och rör ner det i grädden så att det smälter.

 Låt grädden svalna.  Fördela grädden i 6 portionsformar eller glas. Låt stelna i kylen minst 3 tim. Servera pannacottan direkt ur formen. Detta är grundreceptet till en vanlig vaniljpannacotta.


Eftersom detta blir min nyårsdessert så piffade jag till denna pannacottan lite så i botten på varje serveringskopp la jag en tesked med lite mjölkchokladtryffel som blivit för lös till tryffel men smaken var ju fortfarande topp.sedan hällde jag över pannacottablandningen.
Man servera den med frukt vilket är väldigt gott men  denna gång toppade jag min pannacotta med jordgubbsgelè när pannacottan hade stelnat och jag använde den färdiga gelemixen jag köpte i norge.
Innan jag hällde på gelen lade jag på lite strösselkulor och marsipanrosor.



 Så denna dessert för den mustiga chokladen de milda krämiga pannacottan och den friska gelen på toppen borde ju bli succe
 kan man hoppas.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar