torsdag 5 april 2012

Succeterte



Detta är ett ortoligt gott bakverk som jag tagit med mig från mina år i norge en bekants mamma gjorde den mest utsökta variant av denna detta receptet kar jag tyvär inte men detta påminner i allafall om den kakan. Hoppas ni gillar den :).

Botten:
4 äggvitor
150 gram florsocker
150 gram sötmandel

Kräm/topping:
4 äggulor
1 dl vispgrädde
125 gram socker
1 ts vaniljsocker
150 gram smör

Riv mandeln och blanda det med florsockret . Vispa äggvitor till hårt skum och vänd i mandelblandningen.


Häll röran i en smord form 22-24 cm i diameter.
Grädda i 160 gr i ca 30-35 min. Låt nu botten stå och bli kall.


Rör i hop äggulor,grädde,vaniljsocker och socker värm sakta upp det över svag värme tills den första "kokbubblan" kommer ta då bort från värmen nu skall krämen ha tjocknat
så låt den stå och svalna rör om då och då.

Nu rör du in mjukt rumstempererat smör i äggkrämen ställ den kallt så den stelnar kan ta en sväng inom frysen om så önskas och sedan brer du den över kakan.

Dra med en gaffel så får du fint mönster på kakan.
Strö lite mandelflarn eller riven mörk choklad till dekoration om du vill.
Kakan förvaras i kyl .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar