söndag 11 mars 2012

Halloncheesecake

 
Vi såg programmet Halv 8 hos mig och fick då lust att testa denna cheesecake som gästerna sa var helt himelsk.Jag fick inte tag i haselnötslikör så jag tog det närmaste de hade på systembolaget så det fick bli Disaronno. Jag hade bara ingredienser till halv sats visade det sig väl hemma igen så det fick det bli på oss mean vi är ju bara tre.Jag prövade att göra som det stod med gelantinblad och choklad och fick inte det till att fungera så jag smälte chokladen i mricron och sedan tog jag hallonen ur marinaden och värmde marinaden i micron och smälte de urkramade gelantinbladen i den och det fungerade fint :).
Detta behöver du
150 gr frysta hallon6 msk hasselnötslikör200 gr digestivekex, krossade50 gr smör, smält400 gr cream cheese1.5 dl strösocker1 tsk rivet citronskal2 st gelatinblad, blötlagda200 gr vit choklad, smält2 dl grädde, lättvispad200 gr färska hallon (alt. frysta)1 st lime

Gör så här

1. Ta fram hallonen ur frysen och låt dem tina en aning.
2. Häll på nötlikör.
3. Krossa digestivekexen till smulor i en bunke.
4. Blanda kexsmulorna med smör och tryck ut i botten av en smord form (20 cm i diameter) med löstagbar kant.Lägg gärna bakplåtspapper i botten annars
 kan det bli det svårt att lossa på kakan om du vill det.
5. Skölj citronen väl under ljummet vatten och riv skalet med ett rivjärn.
6. Vispa Philadelphiaosten, citronskalet och sockret med en elvisp tills smeten är slät.
7. Koka upp vatten i en kastrull.
8. Bryt den vita chokladen i bitar och smält i en bunke över det kokande vattenbadet.
9. Blötlägg gelatinbladen i vatten, krama sedan ur dem och blanda med chokladen.
10. Blanda sedan i Philadelphia- och sockerblandningen.
11. Vispa grädden lätt och vänd ner den tillsammans med de halvtinade hallonen med de övriga ingredienserna.
12. Häll fyllningen i den förberedda formen, låt stå i kylskåp i 2 timmar.
13. Riv lime över tallriken och dekorera med färska hallon just innan servering.
Jag hade ingen lime så det fick bli lite hallon kiwi och vit choklad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar