torsdag 29 mars 2012

Fyllda äpplen

Här kommer ännu en härlig dessert inte för söt inte för stor men perfekt efter en god middag.
Jag har beräknat ett halvt äpple per man men man kan ju ta två halvor per person om man vill.
Jag kryddade med färsk ingefära men man kan ju ta torkad eller kardemumma
eller kanel vad man nu gillar.

Detta tog jag till 6 pers.
50 gr mandelmassa
50 gr smör
2 tsk finriven färsk ingefära
lite rivet limeskal från ca 1/2 lime

3 äpplen
lite smör till formen
och en gnutta kardemumma

Tag mjukt smör riv ner mandelmassan grovt och ingerfäran fint samt lite limeskal .
Blanda väl.
Skala;dela och kärna ur äpplena
 ett tips är att ta bort lite på den runda delan av äpplet så ligger det fint i formen sedan.
Lägg äpplena i en smord form


 Fyll äpplena med mandelmasseröran och sedan strödde jag över lite kardemumma.
 In i ugnen på 200 gr i ca 20 min
Äpplena skall vara mjuka och fyllningen gyllene.
 Jag serverade med en vaniljvisp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar