måndag 28 november 2011

Pepparkakshus 2011

Detta blev årets pepparkakshus för mig och nedan är fyren ,min sons "hus".

Igår gick det mesta lite snett jag brände plåtar och taket till tornen havererade efter som jag inte varit i form fuskade jag med köpedeg och den var inte helt bra men hus blev det till sist och det luktade pepparkaka i huset till första advent enligt vår tradition så jag vill komma tillbaka starkare nästa år.

Mitt nya expriment för detta år var att krossa hårda karameller och
 använda pulvret till "fönsterglas" i huset.
 Kruxet var att inte ha för lite för då vart det hål i fönstrena och inte för mycket utanför då blev det inte så snyggt och gräddade man för länge blev det gulbruna fönster men kul att testa.




 Jag passade på att baka pepparkakor till glöggfesten och stjärnor till fönstrena när jag ändå bakade.

Härklurar sonen på sin design. 


I år blev det lite rosa takglasyr för att dölja det brända taket :)

1 kommentar: