söndag 13 november 2011

Smörgåstårta


Idag är det farsdag och min man är ingen stor tårtälskare som jag så det blev smörgåstårta till honom.
Vi gjorde en rätt så liten i smörgåstårtesammanhang men vi är ju bara 3st.
 Denna är till ca 6-8 prersoner.

1 landgångsbröd m. 8 skivor

Fyllning 1och 3
300 gr rökt skinka eller kassler
5 ringar annanas
3 dl gräddfil
2 msk majonäs
lite vitpeppar

Fyllning 2
1 liten burk räkor ( 170 gr räkor)
2 msk finhackad lök
1 msk färsk (eller 1 tsk torkad dill)
1 dl gräddfil
3 msk majonäs
3 ägg
smaksätt med vitpeppar lite pressad citon och ev. lite kaviar

Min dekoration
1 burk räkor
4-5 hårdkokta ägg
naturell mjukost
skinka ca 12 skivor
lite citron och limeskivor, tomater och grönt
men man tar det man gillar helt enkelt

Börja med att skära av kanterna på landgångsbrödet.

Kör skinkan och annanasen i mixern till lite halvgrovt massa som du blandar med gräddfilen och majonäsen och smaksätter med lite peppar.


Lägg 2 brödskivor på en bricka/serveringsfat jag la lite papper runt för att inte grisa ner brickan så mycket. Sedan smör jag lite smör på brödet och sedan lägger jag på hälften av skinkröran.

Och på med nästa lager med bröd.
Räkröran blandas med grovt hackade räkor och hackade hårdkokta ägg och rör ned resten av ingredienserna och smaksätt till sist.Lägg nu på röran på tårtan och ett nytt lager bröd sedan sista lagret med skinkröran och till sist bröd.
 Nu mår smörgåstårtan bäst av en natt i kylen gärna med en lätt fuktig handuk runt och gärna en skärbräda med lite tyngd på så blir ytan jämn och fin när du skall dekorera dagen efter.

Här har jag plockat bort skärbrädan och renskurit kanterna.
Nu brer jag in hela tårtan med mjukost och sedan kan man bara dekorera efter smak och behag.
Lycka till!!!
Här fick vi en glad far till frukosten :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar