fredag 11 november 2011

Skafferimuffins


Dessa muffins går att variera in i det längsta man kör huvudreceptet och sedan smaksätter man med det man har, denna gången blev det lite blandade chokladbitar som jag hittade och en banan.
ca 15 muffins
100 gr smör
1,5 dl socker
4 ägg
5 dl vetemjöl
1tsk bakpulver
1tsk vaniljsocker
1 dl yoghurt / fil av den sort du har hemma
och ca 150-200gr smaktillsatser du önskar det kan vara frukt, bär, choklad, nötter eller vad du nu har för gott att smaksätta med

Rör socker och smör vitt vispa i ett ägg itaget.
Blanda i bakpulver och vaniljsockret utblandat i mjölet och till sist vätskan rör till en jämn smet.
Tillsätt nu de smaksatser du valt och rör om.
Jag valde denna gång att smaksätta med en tärnad banan
 och 100gr finhackade mocca och nougat chokladbitar.


Häll ut röran o muffinsformar och gädda i ca 15 min på 175 grader.

Denna gången toppade jag mina med en aning chokladglasyr och vita chokladknappar.
Detta var glasyren jag tog
25 gr margarin
2 msk starkt kaffe
eller 2 msk vatten och 0,5 tsk snabbkaffepulver
1 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1,5-2 dl florsocker
Smält smör, häll i kaffet och blanda i det torra rör tillen jämn konsistens och bred över muffinsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar