fredag 18 november 2011

Töm skafferi bröd


Jag hade massor med små skvättar och duttar av lite av vart i skåpet så då blev det detta bröd.

6 dl mjölk
25 gr jäst
1 dl surdeg
3 msk margarin
1 tsk salt
3 msk sirap
5 äggulor
1 dl blandat frukt och frön
1 dl grovt rågmjöl
3 dl siktat dinkelmjöl
5 dl rågsikt
vetemjöl tills degen blir bra konsistens på jag hade ca 6-7 dl
1 msk brödkryddor


Rör ut jästen i fingervarm mjölk, tippa i allt och blanda till en rätt så kladdig deg.
jäsa i ca 30 min i bunken .
Sedan slog jag upp degen i en bakplåtsklädd långpanna och platta till degen lite och hällde lite matolja över och tog det på händerna med plattade ut degen och gjorde grunda "fingerhål" i hela plåten, strödde över lite frön. så fick det jästa ytterligare ca 30 min.

Gräddade i 175 grader i 20 min tror jag det blev tog ut den när brödet var gyllene.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar