onsdag 23 november 2011

Smörkola


Ha tålamod om det dröjer innan kolasmeten blir seg - tids nog blir det en kula! Underbart god smörkola som passar till alla tillfällen!Och framför allt till glöggfesten där jag skall ha min.

Ingredienser

60 st

100 g  smör
2 dl vispgrädde
3 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 dl ljus sirap
1 tsk ättikssprit (12%)
ev lite flingsalt

Gör så här

Smält smör i en tjockbottnad kastrull. Tillsätt övriga ingredienser. Koka utan lock, rör om då och då tills smeten klarar kulprov ca 15 min i en vid gryta eller ca 30 min i en gryta med mindre botten.
Smeten startade som överst och var klar nedan.


Min kokade ca 12-15 min men jag hade en vid gryta.Häll smeten på en smord plåt eller i form med bakplåtspapper.Vill man nu kan man strö lite flingsalt över det gjorde jag denna gång.
Men killarna hemma gillade det inte så det hoppar jag nästa gång.

 Låt den stelna något. Skär eller klipp i bitar. Förvara i kyl.


Kulprov: Häll några droppar av smeten i iskallt vatten och rulla till en kula. Kola-kulan ska vara fast till hård.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar