söndag 19 juni 2016

Midsommarkakor

 
 
Jag hade en tanke att dessa kakor skulle se ut lite som kransarna man har i håret på midsommarafton när man skar upp dem, det blev väl inte helt som jag tänkte mig men nästan :)
 
4 ½ dl vetemjöl
½ dl Strösocker
200 g smör
1tsk vaniljsocker
 
Grön hushållsfärg
blandat strössel
 
. Sätt ugnen på 175°.
 
Arbeta samman ingredienserna till degen jag körde min med kniven i matberedaren.
1/3 av degen färgade jag grön och blandade md ca 0,5 dl strössel

 
 
Jag rullade sedan en rulle av den ljusa degen och la i kylen en stund .
"Klädde" sedan in den med den gröna.
Till sist den ljusa degen ytterst. Rulla till en jämn rulle
Låt ligga i kylen ca 20 minuter innan du skivar upp kakorna och
 lägger de på bakplåtspapper på en plåt och in i ugnen.






Låt kakorna svalna på galler. 
Förvara småkakorna torrt.
 

 

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar