måndag 27 januari 2014

Vitkål och purjo gratäng LCHF

Detta måste ni bara testa den gratängen var så himla god till och med min kräsne make älskade den.
Ett kanon bra alternativ till den vanliga potatisgratängen.
 
Detta blir en rätt stor form jag gjorde i 2 mindre formar.
 
2 purjolökar
1/2 vitkålshuvud
1 japansk vitlök eller 3 klyftor
salt och peppar
6 dl grönsaksbuljong ( jag körde kycklingbuljong )
3 dl grädde
3 ägg
1dl+1dl riven ost
smör att steka i och smörja formen med
 
Skär ner purjon i 2 cm bitar och vitkålen i det samma pressa vitlöken eller hacka ner den.
Bryn det mjukt och lite gyllene i smör i en stekpanna och salta och peppra lite.
Sätt ugnen på 175 grader.
 Häll över buljongen och låt den koka in på medelvärme innan du tillsätter grädden.
 Koka massan krämig med grädden i ca 10-15 min och ta av det från plattan.
 Vispa ihop äggen en aning och rör ner det i kålblandningen tillsammans med 1 dl ost
 rör om väl och häll i den smorda formen.
Strö över den sista osten och in i ugnen och gratinera ca 20 min.
 Njut!!!
Denna var bara så god vi åt våra till grillad kyckling, sås och grönsaker.
Jag lånade receptet från bloggen kryddburken och gjorde om det på mitt sätt.

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar