måndag 27 januari 2014

Chokladkaka LCHF

Detta är en LCHF kaka som inte är sötad bara med vaniljstång egentligen jag fuskade och hade 2 tsk vaniljsocker och lite puder på toppen. men jag skulle nog personligen velat ha den lite sötare men efter som jag inte gillar sötningsalternativen i LCHF världen så hoppade jag över det.
 
Denna räcker till en mindre springform.
100 gr osaltat smör
100 gr mörk choklad
1dl vispgrädde
2 ägg
1 st vaniljstång
1 msk kakao
 
Hacka chokladen smått och rör ner den i det smälta smöret
 tillsätt sedan grädden och rör om.
Vispa äggen och skrapa i frönen från den delade vaniljstången.
Vispa i kakaon och blanda ägg och smörblandningen försiktigt och häll i en väl smord form.
 
Grädda i 200 grader i ca 10 min.
Låt svalna kakan smakar bäst om den fått sått kallt i kyl en stund innan servering.
 


Jag pudrade över min lite florsocker men ta kakao om du vill hålla dig inom LCHF.
Servera med grädde och hallon eller med en glass som jag gjorde.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar