söndag 19 juni 2016

Hälsoshot med citron, ingefära, honung och gurkmeja


 
Den används vid bl a migrän, led och muskelproblem, menstruationssmärtor, förkylningar, ökar viktnedgång, magproblem, sänker högt blodtryck, vid åksjuka och illamående etc. Finns mycket att läsa om detta ute på nätet.
 

            Här kommer mitt recept (det finns massor av varianter ute på nätet om man googlar)
 
75 cl vatten
300 g färsk ingefära (gärna ekologisk)
ca 100 gr färsk gurkmeja
0,5 dl honung – kan bytas ut mot 1 dl socker el dyl
2 citroner – saften
 
Rengör ingefäran noggrant eller skala den. Skiva den sedan i tunna skivor. Det går även att riva grovt gör det samma med gurkmejan med se till att använda handskar då för den färgar något fruktansvärt.
Lägg skivorna/ det rivna i en kastrull och häll över vattnet.
Låt sjuda på låg värme i ca 20 min.
Sila av ingefäran och tillsätt sedan honung eller socker. (Kom dock ihåg att honung inte ska upphettas till över 40 grader)
Pressa saften ur citronerna och tillsätt.
Häll sedan upp på väl rengjord glasflaska och förvara i kylen.
Skaka flaskan väl innan du häller upp dina 20 ml.
Enligt uppgift ska det hålla sig i en månad om man förvarar det kallt men jag kokar en ny sats ungefär var 14:e dag  och jag har inte varit dunderförkyld sedan jag började dricka den men å andra sidan när jag nu skriver det så åker jag säkert på en förkylning :).
 




 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar