torsdag 14 oktober 2010

Rågsiktsbröd - grundrecept

Ingredienser
50 gramSmör el. margarin
5dl mjölk eller vatten
50,gram jäst färsk helst
2 msk sirap
2 tsk salt
3 tsk brödkryddor  (Anis, fänkål eller kummin)
1,3 liter Rågsikt eller hälfen vetemjöl/hälften grövre rågmjöl 
Tillagning
1.Smält matfettet i en kastrull och häll i mjölken eller vattnet. Värm degspadet till fingervärme (ca 37ºC).
2.Lös upp jästen i degspadet. Tillsätt sirapen och saltet. Rör ner brödkryddorna och rågsikten.
3.Arbeta degen med maskin eller för hand tills den släpper degbunkens kanter. Strö över ett tunt lager med mjöl och lägg över en bakduk. Låt sedan jäsa till dubbel storlek (ca 30 minuter).
4.Sätt ugnen på 200°C ev 180 i varmluft lite beroende på vad du väljer för bröd mitt lånpannebröd valde jag varmluft på.
5.Stjälp upp degen på mjölad arbetsbänk och arbeta tills den släpper arbetsbänken. Baka då ut degen till limpor, bullar eller som jag idag långpannebröd jag kavlar ut degen trycker till den i långpannan på bakplåtspappret tar degskrapan och gör rutor i dag strödde jag också över hackade pumpfrön tranbär och pinjenötter mest för jag hade det liggande hemma men brödet blir finare med och man äter ju med ögonen som det heter.

6.Grädda bröden i nedre delen av ugnen i 25-30 minuter. Låt dem svalna på galler under bakduk.
Det går alldeles utmärkt att stoppa i frysen eller göra med kall degspad och låte jäsa bara en gång under natten i kylen ta fram medan man värmer ugnen och vips har mman nygräddat frukostbröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar