fredag 15 oktober 2010

Müslikex.



Ett recept jag såg i tidningen såg så gott ut så måste testa med som vanligt har jag svårt att föja ett recept punkt till pricka lägger gärna till något och tar bort något annat så här kommer min variant av det som var nötkex från början.

Du behöver till ca 28st krispigt god kex:

1,25dl krossade cornflakes
2,5dl siktat vetemjöl
1,25dl kokos
1,25dl russin
1 dl jordnötter grovhackade
1,25 dl havremüsli av något slag
men det går bra med bara havregryn också
1tsk bakpulver
1tsk vaniljsocker
1 nypa salt 1 till om du inte har saltade jordnötter

125g mjukt smör
nästan 2 dl socker
1 stort ägg

Blanda allt utan socker smör och ägg i en bunke.
Rör smör och socker vitt vispa sedan in ägget gott.

Nu kan du tippa i det torra rör om.

Forma valnötstora bollar lägg på plåt med bakplåtspapper på tryck ut kakorna lätt med en gaffel.

 Och så svich in i förvärmd ugn 160 grader grädda de gyllende ca 15 min.
Njut med en härlig kopp te i höstmörkret.




Ett tips är att man blandar det torra utan socker för sig i en påse och sedan strösocker i en annan påse stoppar allt i en papperspåse eller fin ask skriver ner receptet och ger bort det i present. Garanterat en uppskattad värdinnepresent.

Det går att utesluta ägget med då blir kakorna väldig sköra men goda. Jag glömde nämligen ägget när jag testade receptet själv så går det när man har mycket i huvudet sitt ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar