tisdag 17 februari 2015

Semlor

 
 Semlor är ju alltid lika gott och dessa bakade jag med Manitoba mjölet för att få de luftigare.
Jag valde att göra små semlor till och fick 32 st
 
5 dl mjölk
75 gr smör
50 gr jäst
1 msk kardemumma
0,5 tsk salt
1 dl strösocker
1 ägg
ca 10-13 dl mjöl
 
 
Fyllning
200 gr mandelmassa
1 dl varm mjölk eller grädde
ev. inkrom från bullarna
0,5 tsk kardemumma mald
några droppar bittermandelolja
 
de två sista sakerna kan hoppas över men för mig gör det
det lilla extra i smaken på fyllningen
 
Man kan också välja en nutellakräm eller vaniljkräm till fyllning
för de som inte gillar mandelmassa smaken
 
Vispgrädde ca 3-5dl
 och lite florsocker till att pudra över med till sist.
 
 
Smula sönder jästen i en bunke. Smält smöret och tillsätt mjölken, värm till 37°.
Rör ut jästen i lite av mjölken. Tillsätt resterande vätska, socker, salt och kardemumma. Häll i mjölet lite i taget och arbeta till en smidig deg.
Låt degen jäsa under en handduk i 40 min. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i 12-32 bitar efter hur stora du vill ha. Forma till släta bullar och lägg på plåt med bakplåtspapper.
Låt jäsa i 30 minuter.
 
 
 
 
 
Sätt ugnen på 210°C.
Pensla med uppvispat ägg.
Grädda mitt i ugnen ca 5-10 min. Låt svalna under handduk på ett galler.
Skär ett lock på varje bulle och gröp ur lite av innanmätet. Riv mandelmassan fint. Hetta upp mjölken och blanda med mandelmassa och inkråm. Vispa grädden. Fyll bullarna med mandelmassan, chokladkräm eller vaniljkräm och toppa med grädde (spritsa gärna).
.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar