torsdag 12 februari 2015

LCHF fudge

Dessa godingar går att variera med olika smaker här har jag valt choklad. 
 
Grundrecept fudge 16-20 bitar
2 dl grädde
50 g smör
2 msk sukrin
1,5-2 msk kakao
Häll upp alla ingredienserna i en kastrull och sjud upp. Det får absolut inte koka, då skär det sig – utan det ska småsjuda utan lock ungefär 20 minuter. Rör runt och vispa lite då och då.
 Massan kommer till slut att tjockna och då är det dags att hälla upp i en bakplåtspapperklädd form.
 Min form har måtten 15×15 cm, vilket jag tycker ger en lagom hög fudge.
Ställ in i kylskåp för att stelna och skär sedan i lagom bitar.


 Fudgen är nu klar att äta och förvaras svalt i kyl men går även fint att frysa.

Nu kan man lyxa till den och doppa den i mörk choklad

 Hacka mörk choklad jag använde 86% choklad och ca 200gr som jag hackade fint
och smälte i mikron. 


 Sedan toppade jag dessa bitar med olika saker som kokosflingor, havssalt och lakritspulver.
Havssaltet blev klart godast och rekommenderas varmt.
Lycka till med pralin tillverkningen.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar