torsdag 14 juni 2012

Evas müsli



Nu har jag äntligen kommit till punkten på listan detta måste testas till egen müsli detta blev min blandning lite efter andra recept och mycket efter vad jag hade hemma i skåpen.Gott blev det :)

Detta blir ca 20 portioner

8 dl sportsgryn  ( går bra med havregryn)
0,5 dl 4-kross
1,5 dl kokos
0,75 dl linfrön
0,75 dl sesamfrön
0,75 dl solrosfrön
0, 75 dl pumpakärnor
0,5 dl dinkelkross
2 dl grovt hackade mandlar eller din favorit nötblandning
2 dl vatten
0,5 dl farin socker
1 dl mörk sirap
1 msk honung
1 dl rapsolja eller annan vegetabilisk olja
2 tsk kanel
2 tsk kardemumma
ca 200 gr torkad frukt
jag tog tranbär,aprikoser och russin

Ta fram en kastrull och blanda i olja, farinsocker, honung, sirapen och vattnet värm blandningen  i några minuter till allt smält samman det får inte koka. Ställ åt sidan .

Blanda alla annat utan frukten i en stor skål och blanda ihop det, 

slå över vätskan och rör ihop det ordentligt.
Lägg nu ut blandningen på två bakplåtsklädda plåtar och rosta det i ugnen på 175 grader.

Rör om var 5-10 min det ka brännas lätt den är klar när blandningen är gyllene det tar ca 30 min.

Ta ut plåtarna låt svalna och blanda i den torkade frukten jag hackade frukten fint innan jag blandade in den.

Förvara nu blandningen i lufttäta burkar. Müslin håller lätt i 2 veckor om den räcker så länge.
Den är sundare än typ startmüslin och mycket godare så pröva denna vet ja` :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar