måndag 11 juni 2012

Smaksatta hamburgebröd


Jag bakade hamburgebröd av vanligt vitt bröd men smaksatte det med chilimarinerade vilökskivor och oreganon blev en succè på hamburgerfesten vi hade för vår son när han fyllde år.
 .Jag dubblade satsen denna gång och fick ca 15 mellanstorabröd med detta är orginalreceptet
 till 6 st stora hamburgerbröd hade jag

1 dl mjölk
1,5 vatten
3 msk matolja
25 gr jäst
1/2 tsk salt
ca 6-7 dl vetemjöl
1 msk hackade chilimarinerade vitlöks skivor
2 tsk oreganon
"topping"
1 litet ägg och sesamfrön

Rör ut jästen i 37 graders vatten/mjölk blanda i resten arbeta till en deg och låt jäsa i ca 30 min.
Sedan kavlade jag ut 6 runda kakor av degen som fick jäsa ca 30 min igen.
Innan jag gräddade dem pricade jag dem med en gaffel
och penslade jag dem med ägg och strödde över sesamfrön.
Gräddade i 210 grader i varmluft ca 10-13 min.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar