fredag 7 oktober 2011

Palsternackskaka


Detta recept hittade jag i aftonbladets nya "mittkök" tidning och det lät så spännande så de måste ju bara testas.I tillägg hade närbutiken palsternacka som annonsvara så då hade jag en del palsternackor hemma i kylen med :) Enligt tidningen är kakan väldigt god till te.Nu hade jag inte syltade apelsinskal hemma så det bytte jag ut mot äppelmos och jag hade mindre philadelfiaost oxå men där fyllde jag på med vit choklad som jag smälte och blandade i glasyren. Kakan blev saftig och väldigt god och tidningen hade helt rätt den smakar förträffligt med en kopp te :)

5 dl strösocker
2 dl rapsolja
5 ägg
450 gr finriven palsternacka
5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1,5 tsk bakpulver
1 msk vanilsocker
100 gr skalad och hackad mandel
100 gr syltat apelsinskal

Glasyr
200 gr philadelfiaost
100 gr mjukt smör
250 gr florsocker
rivet skal av 2 apelsiner
saften av 1/2 apelsin.
Smörj och bröa en form med löstagbar kant.
Vispa olja och socker.
Tillsätt ägg och den finrina palsternackan.
Blanda de torra ingredienserna och sikta ner det i röran.
Tillsätt apelsinskal och mandel till sist.
Häll upp i formen och grädda  i varmluft på 150 gr i ca 1 timme.

När kaka svalnat gör du glasyren som skall på.
Vispa mjukt smör med osten.
Sikta ner florsockret.
Tillsätt apelsinskalet och saften.
Bred glasyren över kakan.
Ja la på några färska blommor för att piffa upp det hela.
Kakan bör förvaras i kyl.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar