måndag 14 februari 2011

Hallonmazariner till alla hjärtans dag


Nu har jag ändrat lite på citrusmazarinerna och gjort en variant med hallonsylt som passar fint till alla hjärtans dag mina blev rätt stora men man kan självklart baka de i vanliga mazarinformar.

 Skal/mördeg
3 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
100 gr smör/margarin
knappt 0,5 dl strösocker
1 litet ägg
Fyllning 1
75 gr smör
3 ägg
150gr malda skållade mandlar
1 dl strösocker

Fyllning 2
hallonsylt
Garnering
2 dl florsocker + vatten och ev färg

Gör så här
Blanda alla ingredienser till skalet och låt stå kallt så att det blir mer lättarbetat.
Dela upp skaldegen i delar som du rullar till bollar och trycker ut i mazarinformar.
Eller kavla ut remsor och tryck i de smorda formarna.
      Jag använde min hjärtmuffinsplåt.
Ugnstid: 15 min Gradantal: 175
Vispa ägg och socker vitt till fyllningen blanda i den skållade malda mandeln.
Klicka ut ca 1msk hallonsylt i botten på varje skal .

Klicka sedan ut äggfyllningen i skalen och platta gärna till med en kall sked (fyllningen rinner inte ut och fyller skalet i ugnen).

Grädda mitt i ugnen i 175 grader, ca 15 minuter.

Blanda florsocker och lite vatten med en gaffel till en jämn glasyr färga den ev. lite rosa
Ha på glasyren först när kakorna svalnat.


                                                       och dekorera dem om du vill

1 kommentar:

  1. Sukk det så utrolig godt ut!
    .... sukket kommer over at det må gjøres i flere omganger å deeeeeeeeeeeeeeet må jeg tenke på hehe.

    Nydelig nydelig.

    Ha en fin valentines dag.
    Hilsen SOlvår

    SvaraRadera