lördag 2 maj 2015

STAR WARS TÅRTA

Detta är en chokladtårta fylld med chokladfluff på marsgodis och vaniljmousse.
Täckt med marsipan.
Botten 
  • 4 ägg
  • 2 dl socker
  • 1 dl vetemjöl (à 60 g)
  • 1 dl potatismjöl (à 80 g)
  • 1 tsk bakpulver
  • smör och mjöl till formen


  1. Sätt ugnen på 175°C.
  2. Smörj och mjöla en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
  3. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke med elvisp ca 3 minuter.
  4. Blanda vetemjöl, potatismjöl och bakpulver i en annan bunke. 
  5. Sikta ner mjölblandningen i äggblandningen. Blanda försiktigt med en slickepott till en jämn smet.




 Häll smeten i formen. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 minuter. Kontrollera med provsticka att kakan är helt torr. Låt svalna helt.


 Jag gjorde fluff på 2 hackade mars som jag smälte ned i3 dl grädde och det fick stå i kylen över natten och vispades sedan upp med elvisp.
Detta var ett lager i kakan på de andra 2 lagren använde jag vaniljmousse på halvfabrikat från butiken
som jag även täckte tårtan med.



 Jag klädde tårtan med marsipan som jag fodrade med olja.


 All dekor är gjort av marsipan.


 Till min stora glädje åt faktiskt alla barnen av tårtan på kalaset så denna blev helt klart barnvännlig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar