lördag 2 maj 2015

Kärleksmums LCHF





 Dessa var klart bättre än förväntat alltså riktigt goda och vi åt våra med vispad grädde 
och små bitar för riktigt mäktiga precis som de flesta LCHF bakverk.
Åh andra sidan ändrade jag lite från original receptet.
Du behöver
100 gr smör
100gr mörk choklad
2 dl mandelmjöl
1 dl kokosnötmjöl
4 msk sötning
2 ägg
2 dl grädde

Topping
100 gr rmörk choklad
0,5 dl grädde
1-2 msk espresso
1 krm vaniljpulver/arom

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smör och choklad försiktigt under omrörning.
Rör ner mjöl och sötning, vispa i ägg och grädde
blanda tills smeten för en jämn färg.


 Häll upp i form smord eller med bakplåtspappersklädd.
Grädda i ca 15 min.
När kakan gräddats låt den svalna innan du brer på glasyren.
Hacka chokladen. Koka upp grädden och häll den över den hackade chokladen rör tills chokladen smält häll i vaniljpulver och espresson smaka av.
Avsluta med en msk mjukt smör för att få upp glansen och bred över kakan och strö på kokosen.

 Låt glasyren stelna till innan du skär upp den i bitar. 
I grundreceptet stod det att kakan är till 4 pers jag skulle nog säga att den räcker till det dubbla.
 Kakan förvaras i kyl.

4 kommentarer:

  1. Den skall jag testa vår son har diabetes Tack för fina recept Kram Annki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod. Det kan vara smart att använda sockerfri choklad jag använde nämligen 70% choklad

      Radera
  2. Hej!
    Ungefär hur stor form använde du?
    /Ulrika Johansson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade en brödform på 11x 25 cm.
      Mvh Eva

      Radera