fredag 15 maj 2015

Rabarber smulpaj LCHF

Denna paj blev riktigt god och jag gjorde en vaniljvisp som serverades till den.
Till degen
150 gr smör
3 dl mandelmjöl
0,5 dl kokosmjöl
1 dl kokosflingor
sötning efter smak  (jag tog ca 3 msk sukrinmelis)
(1 nypa salt om du har osaltat smör)

Skalade och tärnade rabarber som täcker pajformen gott och väl
sötning efter smak och behag 
jag tog både sötströ och sukrin gold ca 1 dl men jag hade mycket rabarber


Skala och tärna rabarber och lägg de i en smord pajform.
Stö över önskad mängd sötning.

Blanda ihop alla ingredienserna till pajdegen till en smulig konsistens och 
fördela den över rabarbern.
Vill man så kan man smaksätta pajen med lite kanel över rabarbern innan man lägger på smuldegen.

Grädda pajen gyllene i ugnen på 175 grader i ca 20 -30 minuter.

Servera ljummen men vispad grädde eller min variant på vaniljvisp.

Den gör man så här:
1,5 dl grädde
ca 0,5dl sötning smaka av du kanske vill ha mindre sötning jag tog sukrin melis
1 tsk vaniljpulver
3 äggulor.


Sjud upp detta i en kastrull under omrörning tills den tjocknar .
OBS får inte koka då blir den grynig.
Ställ åt sidan och låt kallna helt
Vispa upp 2 dl grädde rätt hårt och blanda detta med vaniljsås blandningen 
och servera detta kallt till pajen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar