fredag 15 november 2013

Rulltårts bakelse med mandel och hallon

Se detta som insperationrecept rulltårtebotten har jag recept på resten blev lite av varje.
Rulltårtan
1,5 dl hasselnötter
 1,5 dl socker
3 ägg
1 msk potatismjöl
2 tsk bakpulver
 
Fyllning
Blav lite Kasa Varg medtod man tager vad man haver jag hade lite rester av en nougatkräm och sdan blandade jag vispgrädde med mixade hallon och socker.
Topping
vispad grädde hallon och marsipanlöv.
 
Sätt ugnen på 225-250 grader.
Hacka hassel nötterna noga.Blanda med potatismjöl och bakpulver.
Vispa ägg och socker vitt och fluffigt. 
Vänd ner nöt blandningen.
 
 Bred ut smeten på ett bakpapper i en ungsfastform, ca 30-40cm lång och grädda den 5 minuter i ugnen.
Vänd kakan till ett annat sockerströsslat bakpapper. Dra bort pappret som kakan gräddats på men låt det ligga kvar på medan den svalnar.
 
Jag bredde på lite nougatkräm på om jag inte minns helt fel så är den gjord på lite smält odensen nougat och mjölkchoklad blandat med lite cremeost.
Sedan toppade jag nougatkrämen med hallongrädde. 
Rullade ihop och skar i bakelsebitar. 
Toppade med grädde lite pudrad kakao ett hallon och marsipanlöv. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar