söndag 14 augusti 2011

Rönningebackens äppelkaka


Idag har jag norpat lite äpplen från äppelträdet och tagit lite fallfrukt i min trädgård jag var nyfiken på vad det var för slags äpplen vi har här vid nya huset.
Det är små röda och inte hundra mogna men gick fintfint till äppelkakan.
Denna kakan blir lite så där härligt seg i kanterna tack vare manellmassan går även bra att använda marsipan om man har en bit kvar av det liggande.

Detta räcker till en liten rund form
"Röran"
75 gr mjukt smör
1,5 dl strösocker
2 ägg
1 dl vetemjöl special med fullkorn
1 dl vanligt vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
50 gr riven mandelmassa


"topping"
några äpplen
rivet skal från ca en halv lime
lite kanel
och farinsocker eller strösocker efter smak och behag

Vispa det mjuka smöret med sockret ta sedan i ett ägg i taget och vispa.
rör ned mjölet och bakpulvret och riv till sist i mandelmassan grovt rör om och ned med röran i en smord form jag använde en på 20 cm i ø.
Nu river jag över limeskalet och trycker sedan i äppelklyftor jag sparad skalet på för mina var så härligt röda men man kan ju skala dem med.

Till sist stör jag över lite kanel och farinsocker och in i ugnen i ca 30-40 min på ca 175 grader.
God att äta den som den är eller så kan man lyxa till den med vaniljvisp eller glass till.


2 kommentarer:

  1. Smarrigt med äppelkaka. Måste baka något med äpple snart känner jag.

    SvaraRadera
  2. Det får du göra denna gick åt så smör i skolsken hade tänkt ta med mig på jobbet men då var den slut :)

    SvaraRadera