söndag 7 augusti 2011

Bröllopstårta

I helgen skulle jag baka min första bröllopstårta
till några vänner och inget blev väl som jag ville med tårtan
 men de blev lyckligt gifta i allafall :)
Det var 4 tårtor 2 st av dem var med sockerkakebotten jordgubbsylt ,mosad banan och vaniljkräm efter brudgummens önskan och de andra två med chokladtårtebotten med en vispad daimtryffel och ett lager mörk arrakchokladtryffel efter brudens önskan om en chokladdrömm ,båda tårtorna var täckta med vit chokladfrosting och lock av sockerpasta.
Figurer av marsipan och sockerpasta och lite sockerpärlor.
Men värmen var tryckande när jag la ihop tårtorna så sidorna som skulle vara ett fint korgmönster trillade av tårtorna efter några minuter så jag fick försöka lägga på det med kniv och då som jag fraktat upp allt i kylväskor till Lillehammer hemma från strömstad samma dag så hade jag inte så mycket till reservlösningar i det lånade köket.





Det blev ingen skönhet och en tårta kollappsade på väg till lokalen jag fix fixa den så gott det gick i resturang köket mellan huvudrätt och dessert.
Men man lär av sina misstag och nästa gång prövar jag nog ut allt ordentligt på hemmaplan först :)
Brudparet på tårtan blev jag dock rätt nöjd med :)
och smakerna i tårtan var helt ok.




Jag var både bagare och fotograf och bilderna blev nog bättre än kakan.
 Vi hade en fantastisk helg uppe i Lillehammer och önskar
brudparet all lycka i framtiden.

1 kommentar:

  1. Visst är värmen ett problem när man ska göra tårtor. Jag tycker att de blev väldigt vackra. Fotot på brudparet var också jättefint, vad duktig du är på att fotografera.

    SvaraRadera